tisdag 6 mars 2018

Sportlov = skidåkning

Årets sportlovsresa för att åka skidor gick till Schweiz och byn Torgon där vi och den familj som vi åkt tillsammans med i många år hade varsin lägenhet under veckan. Skidsystemet Portes de Soleil är otroligt stort och vi hann inte med att utforska hela. Liftarna och pisterna går både i Schweiz och i Frankrike.



Det syns kanske inte på bilderna, men det var bitvis ganska dimmigt under veckan (svårt att fota då eftersom allt är vitt) men den låg inte kvar några längre stunder. Solen visade sig också till och från.





Coolt att vara högre upp än molnen och bara se alptopparna sticka upp! Lägg märke till de små människorna som står i nederkant av bilden :)



En av dagarna när vi åt lunch på franska sidan var det damstafett i skidskytte på tv. Ni som följt OS vet att det gick bra för Sverige och att det sköts fullt i sista skjutningen. Jubel från oss och sedan ännu mer gillande från vår sida när Hanna Öberg tog sig förbi Frankrike. Övriga på lunchrestaurangen var inte riktigt lika nöjda.

Sista skiddagen tog vi bilen från Torgon till Les Crosets för att kunna åka lite mer på ett ställe och inte "bara" transportera oss fram och tillbaka. Jag var ganska trött i benen och började känna av ena knät så jag slutade åka redan klockan två. Det gjorde att resten av familjen kunde åka på lite och inte behövde anpassa backval och hastighet efter mig. Dessutom hade jag tagit med en bok som jag kunde sitta i solen och läsa.

Eftersom ingen av oss i familjen varit i Schweiz förut (jo, jag tror att jag åkt buss via Geneve när jag var i Taizé, Frankrike 1987) så passade vi på att besöka Lausanne på väg mot flygplatsen i Geneve. Det blev inget lågt stopp, men vi åt lite lunch och promenerade upp till katedralen.




Inga kommentarer: