söndag 30 oktober 2016

Sy & hantverksfestivalen

Igår åkte jag och Stora E samt en vän från stickkaféet upp till syfestivalen. Vi var fler från stickkaféet som åkte, men några åkte med andra bussbolag upp. Det är två år sedan jag var iväg senast. Vi åkte buss över dagen, mycket smidigt. Väl uppe i Älvsjö så bestämde Stora E och jag att vi skulle börja med te och macka för att orka gå igenom mässan.

Vi försökte beta av mässhallen systematiskt och ta en gång i taget. Fungerade nästan. När vi kom till workshopborden i mitten ville Stora E arbeta med händerna, så vi stickade lite i-cord hos föreningen sticka. Skönt med paus och att få använda händerna en stund.



Nästa längre stopp blev på Hemslöjdstorget. De här fina nåldynorna och fina fisken fanns hos Brodera Mera.




Mobilen med olika sybehör mm fanns hos Sätergläntans butik. Kanske är så jag ska förvara mina slöjdredskap när jag fått ordning i hobbyrummet.



Så lite mer hantverkare, garnbollar och kavelfrans hos hemslöjden. Stora E körde på rött och grönt och jag körde på regnbåge.





Hittade en skattkista med mycket fint innehåll hos Föreningen Stockholms Handvävare om jag inte minns fel.



Förutom att titta i alla montrar så träffade jag på en hel del stickkompisar/stickkändisar. Här på bilden är det Limmo design som hade hjälp av GrodanStickar och Alpakkaanna. Pratade även med Petra på Magasin Duett och med Tant Kofta och Eddy. Träffade på Josefinast och såg många fler kända ansikten från bloggar och instagram.



När vi klev på bussen igen vid kvart över fem var vi ganska trötta av alla intryck, men jag tror också att vi kände att det här gör vi om :)

2 kommentarer:

Camilla sa...

Kul med syfestival. Det var ett par år sedan jag var där nu.

Elisabet sa...

Bra dag, ser det ut som Nästa år hoppas jag att det passar för mig att åka. I år hade jag annat att göra.