söndag 28 augusti 2016

Medeltid i Söderköping

Delar av den här helgen har vi återigen tagit på oss våra medeltidskläder. Denna gång för att besöka Söderköpings gästabud, den tillställning som gjort att vi är där vi är idag med medeltidssömnaden. Precis som förra året kom min vän M upp från Värnamo för att hänga med oss. Stora & Lilla E fick sällskap av kompisarna E & F och ibland även A. D & T dök upp till fredagens eldshow som jag tror är den bästa hittills av de tre jag sett.

Årets gästabud för mej kan sammanfattas med några få ord och bilder:

Marknad med mycket hantverk och trevliga försäljare som en kan diskutera allt från säckpipor till kajaker och grävlingsväskor med.



Musik i massor! I år var det en musikfestival på lördagskvällen och de band som skulle spela där plus många fler visade upp sej på gator och torg innan. Här nedan syns: Galtagaldr, Obscurus Orbis och Black Magic Fools.



Vi tittade på när det sköts långbåge (fast vi hade satt oss lite tokigt när vi väntade, för helt plötsligt så kändes det som att vi satt i banan). Skulle vilja prova någon gång för det ser roligt ut, även om jag misstänker att min träfförmåga skulle vara minimal.



Spel, både ett som M hade med sej och sådant som arrangörerna ordnat. Är sugen på att ordna egna av både stort tre i rad och det som M hade med sej.



Förutom att jag träffade väldigt många jobbarkompisar (som dock inte medeltidar men besöker evenemanget) så träffade jag på andra trevliga bekantskaper, både nya och gamla. Nu är jag lite sugen att skaffa ett tält och faktiskt bo i lägret. Barnen har tjatat så någon gång kanske deras önskan går i uppfyllelse.

Idag hänger åter kläderna på vädring och jag har lagat lite fållar som släppt. Får se när nästa tillfälle att klä upp sej blir. Hörde rykten om medeltidsjul på Ekenäs slott, så det hoppas jag på.

Inga kommentarer: