måndag 30 maj 2016

Så var medeltidsklädseln invigd för denna säsong

Igår var barnen och jag till Ekenäs riddarspel. Jag brukar ha med mej en korg de gånger vi varit iväg till Söderköping men i lördags kväll så kom jag på att jag ville ha en väska i stället. Så jag klippte till delar av vit vadmal. Sydde ihop osynliga sömmar på symaskin för att sedan gå över till handsömnad. Jag hann inte riktigt förligt, så axelremmen sattes fast med hjälp av säkerhetsnålar.



När vi kom dit gick vi en sväng i Carnis läger, tittade och pratade med de som bor där. Stora E vill hemsk gärna skaffa tält och själv åka runt på olika event. Det är hon som har det största intresset i familjen även om både Lilla E och jag gärna hänger med.

Efter ett tag mötte vi upp några av barnens kompisar och deras mammor. Så barnen delade upp sej och jag fick sällskap av en av mammorna. Efter en stund träffade vi på barnen. Vet inte vad Lilla E hade gjort för bus, men jag hittade henne i skampålen...



En av de saker som jag uppskattar med medeltidsmarknader är hantverk. Eftersom jag har ett stort slöjdintresse är det kul att gå runt och titta och prata. Hantverket behöver inte ha med medeltiden att göra, men det är lite kul att få ta del av hantverkarnas kunskap och erfarenheter.



Själva riddarspelet såg vi också, samtidig som vi mumsade på kanderade äpplen.



Väderleksprognosen såg från början dyster ut, men vi fick bara några få droppar på oss, och de kom under riddarspelet. Allt som allt lyckades barnen och jag tillbringa 5 och en halv timme på området. Lite prat, picknicklunch och riddarspel. En bra mors dag hade jag i alla fall.

Inga kommentarer: