söndag 30 augusti 2015

Söderköpings Gästabud

För länge sedan, tror att det var efter Ekenäs fick jag en fråga från en vän om vi skulle till Gästabudet. Hon ville dit men ingen mer i familjen var intresserad. Självklart skulle vi dit. Så i fredags bestämde vi träff i Söderköping. Lite kul att få vuxensällskap. Jag brukar ju gå med de "medeltida barnen" i vanliga fall. Vännen K skulle också dit så vi bestämde också träff.

Jag och barnen kom ner före M. Jag gick själv och kom precis lagom för att se lite gyckel med TRIX. Bra som vanligt :)
Det blir en del gått en sådan här dag då vi gick mellan marknaden i kyrkoparken och brunnsparken flera gånger. I Brunnsparken såg vi på Medeltida konungahästar, Frieserhästar och pratade med F i Carnis läger. En av gångerna tog vi häst och vagn. Ett av stona hade ett urgulligt föl på 2,5 månad. Favorit hos barnen på en gång.

M, K, J, jag och medeltidsbarnen åt lite mat vid rådhustorget och såg gyckel med 'Pest & Kolera'. Dem har jag inte sett förut så de var en ny trevlig bekantskap.



På rådhustorget strålade vi även samman med fler av medeltidsbarnen med föräldrar, så vi blev ett stort gäng. Alla barnen har sytt mer eller mindre själva.



Dag 1 avslutades med TRIX Eldshow. Därifrån har jag inte några bilder, men bra var det!

Dag 2 var vi alla lite trötta efter den sena kvällen men det var en strålande marknadsdag. M och jag pratade med flera hantverkare och shoppade även en del.



Vi hängde även en del i Brunnsparken och vilade våra trötta ben och hantverkade lite. Jag försökte mej på lite nålbindning och M vävde färdigt ett brickband. Dagen avslutades med Jubileumsföreställningen.



Så lite bilder på våra inköp: Jag köpte en väldigt fin korg, en grötslev, silkegarn att brodera med, ett spänne och en enebit att göra snoddar i.



Lilla E köpte en brummare, en 'sten', ett drakhalsband och en del godis, men det är uppätet.



Stora E köpte en tallrik, en ätsked, en slangbella, en brummare och en enebit till snoddar.



Vi har varit på gästabudet många gånger, men det här är första gången som vi gått där i två dagar. Skönt att inte ha så bråttom utan kunna strosa runt och inte bara springa mellan olika gyckel och föreställningar. Att ha sällskap med flera andra har också varit roligt, även om vi inte gått tillsammans hela tiden. Jag har dessutom träffat på några andra bekanta och pratat lite. 

Så nu när gästabudet är över har jag fått massor med inspiration till nya kläder. Får väl se om det blir något av det.

3 kommentarer:

Myggan sa...

Visst är det roligt att få klä ut sig lite? Ni har alla så fina kläder. Och vad roligt att barnen tillverkat sina egna. Det måste göra det extra roligt för dem.

frisky frog sa...

Åh vad fina ni är och så roligt att du inspirerar barnen att också sy.
Ha ha är du slöjdlärare eller? =)

Iréne JB sa...

Visst är det kul! Och i det här fallet är det faktiskt tvärt om, de har inspirerat mej till att sy. Mina egna barn vet att om det ska bli något gjort måste de göra själva (fast jag hjälper dem så klart).
Efter gästabudet har vi redan börjat planera för hur vi ska bygga ut våra garderober :)