lördag 8 augusti 2015

Sommarens broderiprojekt

Årets stora sommarprojekt har varit ett broderi. Jag hade någon slags bild av vad jag ville, men jag gjorde inte någon skiss innan utan motivet fick växa fram allt eftersom.

Broderiet skulle bli en kudde i kläde och broderas med lingarn. Eftersom jag tänkte att det skulle bli en gåva till ett brudpar så började jag med ett hjärta broderat med kedjestygn. Redan från början tänkte jag att det skulle fyllas med någon slags bottensöm och så här blev det:



Nästa steg blev en liknande bård runt som jag använt då jag broderade mina marsmor. Sedan stod det still en stund. Jag har förälskat mej i några fåglar från Iduns mönsterbok från 1947 och de fåglarna har jag broderat på mitt stickfodral, men här tyckte jag inte riktigt att de passade. Tittade i stället i mina böcker om yllebroderi och i just boken Yllebroderier av Ingrid Eggimann Jonsson  hittade jag fåglar som passade. Så några av dem fick det bli (sedan ser mina inte alls ut som de i boken, men det är en annan sak).



Efter att vi besökt Dalarna fick jag antagligen lite inspiration från kurbits, för då kom blomman och bladen till.

Idag var det bröllop, och idag blev kuddan färdig. Jag hoppas att mottagarna uppskattar den och jag ser fram emot att planera ett nytt broderiprojekt.


1 kommentar:

frisky frog sa...

Oj vad ni har hunnit med massa härligt friluftsliv i sommar. Gissar att det snart är slut för din del också. =)
Jag tycker att det är gott med ledighet, men nu längtar jag lite till jobbet.
Jättefin kudde!