onsdag 22 juli 2015

Slöjdknivar

Kom på att jag inte visat barnens och min skolavslutningspresent här på bloggen. De bor i den här fina lådan som maken och jag fick när vi gifte oss för 15 år sedan (med annat innehåll än idag).



Öppnar man locket så kan man ana innehållet:







Vi har länge varit sugna på att tälja och även provat lite. Men med barnens "strövarknivar" har det inte varit helt enkelt. Kanske har de varit lite oslipade, eller så har parerstängerna varit ivägen. Nu har vi köpt riktiga slöjdknivar från S. Djärvs Hantverk. Skaffade även skedknivar i barnstorlek. Tänkte att det är ju de som vill mest men jag har ganska små händer så de ligger bra även i min hand (fast jag har inte provat dem på riktigt). Två knivar med lite längre blad hamnade också i täljlådan tillsammans med slippapper och ett bryne.

Så till sist en bild på mina små täljförsök: en nålbindningsnål (som behöver sandpappras), ett litet hjärta och ett försök till nålhus. Kan väl säga att både nålbindningsnålen och nålhuset krävde några försök innan det blev något som liknade det jag tänkt.



Nu har vi bara ett problem, och det är att få tag på färskt täljämne. Men det löser sej säkert det också.

2 kommentarer:

frisky frog sa...

Kul! Tälja äger. =) Glöm inte att ladda med plåster.
Ibland är kommunen villig att lämna ifrån sig färskt material om man ber snällt.
/God täljning!

Camilla sa...

Så fina knivar. Täljknivar blir en perfekt present till min man när han fyller år. Tack för det tipset!
Fina första försök du gjort. Spännande att göra sin egen nålbindningsnål.