onsdag 29 juli 2015

Fjällsemester del 3

Dag 7
Utan för Tännäs finns Myskoxcentrum. Vi har sett och läst om det så i år fick det bli ett besök där för barnen och mej. Maken roade sej med ett träningspass på cykeln i stället.

Samlingen var utanför fiskecentrum så vi tog bilen ner dit. Vi var där i god tid då vi ville titta i Naturumet innan. Kom på att jag glömt kameran så jag for upp till stugan igen. Tyckte att bilen lät lite konstigt och när jag hämtat kameran såg jag varför, vi hade fått bakhjulspunktering. Bara att snabbt gå ner till fiskecentrum och hoppas på att vi kunde åka med någon annan till Myskoxcentrum.

Myskoxarna är coola. Rejält stora är de vuxna djuren också. Eller kompakta kanske är mer rätt ord. Guiden lyckades locka fram Härje och Naessa och deras kalv.



När vi kom tillbaka försökte maken och jag fixa med pukteringskittet som fanns i bilen men det lyckades inte så det var bara att beställa bärgning till dagen efter. Så eftermiddagen ägnade vi åt att spela Ticket to Ride i stugan. Det gjorde inte så mycket då regnet öste ner.

Dag 8 såg ut att bli okej väder. Maken och bilen åkte iväg till Hede med bärgarn. Barnen och jag gick/cyklade ner till Tännån. Barnen cyklade omkring lite och gungade på gungbrädan. Jag försökte göra upp eld (mycket blöt eldstad och inte helt torr ved gjorde att jag fick jobba lite) och täljde lite. Maken kom tillbaka lagom till lunchen på ägg och bacon.

På eftermiddagen åkte vi in till Funäsdalen. Klättring stod på schemat då det finns en Via Ferrata-led upp på Funäsdalsberget. Vi såg ett stort grått moln men trodde nog att det skulle gå åt andra hållet. Tyvärr blev det inte så utan vi fick klättra i en rejäl regnskur. Och som alla vet blir berg halt i regn vilket gjorde klättringen lite svårare än tänkt.

Imponerad av barnen, kanske främst Stora E som brukar vara höjdrädd, så kom vi upp efter nästan två timmar. Blöta och leriga frågade jag om vi fick fuska och ta den nya gondolen ner i stället för att gå, och det fick vi. Så nu har vi åkt den också.



Torsdagen, dag 9 på plats ville jag vandra igen. Precis som att Myskoxcentrum finns visste vi att det finns hällmålningar utanför Messlingen. Så Guldtur 6 fick bli dagens utflykt i regnet. För det regnade hela dagen. Längs leden skulle vi passera minst två geocachar, en vid Hällmålningarna och en vid Evagraven. Så bra det är med cachar! För om vi inte letat efter den vid Hällmålningarna hade vi missat de fina hällarna. Cachen hittades också ganska lätt.

Efter att vi hittat cachen fortsatte vandringen upp på Ruändans topp där en sten lades på röset. Framme vid Evagraven, en kanjon, tog vi lite värmande dryck och några kex innan vi fortsatte. Även den cachen hittades ganska lätt i regnet. Tillbaka vid bilen hade vi gått 7,51 km med en snitthastighet på 2,9 km/h. Lite drygt 2,5 timme var vi ute.



Jag är glad att jag fick med familjen ut så det fick bli lite mer vandring innan hemfärden. För på fredagen packade vi bilen och for hem.

Inga kommentarer: