lördag 20 juni 2015

Birkaband

I förrgår gjorde jag en varp för att prova att väva ett "Birkaband". Tycker att de är snygga och var väldigt sugen på att ha ett eget. Jag hann trä brickorna innan det var sovdags. 



På midsommaraftons förmiddag började jag prova. Det blev fel hela tiden. Mönstret kunde anas, men det var inte rätt. Så irriterande! Till slut började jag undra om det skulle bli någon varp kvar att väva ett snyggt band av.
Igår innan vi gick iväg för att fira midsommar trodde jag att jag kommit på en lösning, så idag efter frukost provade jag min idé. Den fungerade inte :(
Men så nu efter mycket klurande kom jag på hur jag skulle göra för att det skulle bli rätt! Så kul! Men nu är det inte så mycket varp kvar att det kommer räcka till det det var tänkt till från början, men jag väver en bit i alla fall. Nästa varp jag gör så vet jag ju hur jag ska göra för att det ska bli rätt :)



Funderar på om jag ska byta färg i nästa varp. Oblekt plus orange kanske, eller en ljusare röd. Nu ska jag i alla fall väva vidare :)

2 kommentarer:

Camilla sa...

Så fint det blir! Det där blir jag också sugen på att prova någon gång.

Anonym sa...

Väldigt fint band och en härlig känsla när man äntligen löst ett problem!
Jag gissar att man måste vrida brickorna olika mycket och alltså inte som jag gör när jag väver med brickor vrida alla lika hela tiden.
Hälsningar Fröken Slöjd