måndag 13 april 2015

Ett gammalt ufo har färdigställts!

Kommer ni ihåg att jag för länge sedan blev inspirerad av "Med nål och tråd" till att göra ett fodral till mina knitpro-tippar? Inte? Nej jag kan förstå det, för det här projektet startades i augusti 2013. Sedan har det konstigt nog inte nämnts på bloggen fler gånger. Jag broderade färdigt en "framsida" ganska fort vill jag minnas, men sedan visste jag inte hur jag ville gå vidare. Skulle det vara mer broderier? Eller räcker det? Så projektet blev liggande. Nu hittade jag det och tyckte att det var hög till att det fick bli färdigt. Jag har ju snöat in på marsmor, och då var det ju extra kul att det här projektet faktiskt var planerat att bli i form av "ett kuvert som rullades ut", alltså en marsma!



Jag har ändrat på hur insidan ser ut jämfört med skissen, den är mer lik mina andra marsmor där förvaringsfickan för markörer och knitprotillbehör är längst ner. Sedan kommer facken för stickorna och sist fack för kablar. Jag är nöjd. Det enda som saknas nu är stängningsanordningen. Det blir inte någon knapp och knapphål utan jag ska slynga en snodd som kan viras runt "kuvertet".





Insidan är i grönt linne som fått skarvas en del för att räcka. Även den gula vadmalen fick skarvas lite för att det skulle räcka. Gul snedslå kantar det hela.



Fåglarna är inspirerade av en bild i en mönsterbok från 1947 som finns på jobbet. Blev lite kär i dem. Har för mej att boken heter "Iduns mönsterbok".



I facket för tillbehör finns asken jag fick i Vrigstad med stickmarkörer. Maken hade med sej en ask med FC Barcelona hem från sin resa där lite tillbehör bor också finns det en stickmätare. In ska även ett måttband få flytta och en sax. Men till den behöver jag nog sy ett fodral. Madde har så fina till några av sina saxar och då bara måste ju jag också ha ett :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Väldigt fint fodral dina stickor får att bo i.
Har själv ett ufo i form av en marshma från i somras som jag borde ta itu med. Jag har bland annat fått inspiration av dina bilder.
Hälsningar Fröken Slöjd

Madde sa...

Superfint :-)