lördag 9 augusti 2014

Funäsfjällen 2014, sista delen

Dag 12, en torsdag, tog vi bilen till Bruksvallarna för att gå upp till Kariknallens toppstuga och ta några fler toppar. Det fanns chans på tre stycken, Beritkläppen, Svalåkläppen och Hästkläppen.
Vandringen började i björkskog innan vi kom ut på kalfjället. Upp till toppstugan fanns det två vägalternativ, den kortare men brantare, eller den "planare" men längre. Som vanligt blev det den brantare vägen upp :)

Uppe i Kariknallens toppstuga styrkte vi oss med glass och kall dryck innan vi gick bort till Beritkläppen (1080 möh). Även denna gång valde vi att lägga ryggsäckarna nedanför och bara ta med vatten upp. Tänk så mycket lättare det är att gå utan de där 8-10 kilona extra som dagspackningen med kök och mat ger.

Uppe på toppen träffade vi ett par som passade på att ta fika med fin utsikt. De erbjöd sej att fota så hela familjen fick vara med på toppkortet. Efter det gick vi ner till våra ryggsäckar och tog med dem bort till Svalåkläppen som är lägre (1020 möh) så den toppen gick vi ned till. Där åt vi lunch och funderade på om vi skulle ta den tredje toppen också. Det var en varm dag och barnen var badsugna och risken för åska ganska stor, så vi valde att gå tillbaka till bilen för att hinna ta ett dopp i Tänndalssjön innan eventuell åska.

En ganska lätt vandring som trots det blev drygt 7 km (glömde starta gps:en i början av vandringen, dessutom låg den kvar i ryggsäcken när vi gick upp på Beritkläppen).

Sista semesterdagen bjöd på paddling i Ljusnan. En härlig tur i varmt väder. Många badstopp blev det och även jag doppade mej ett par gånger trots att Ljusnan inte bjöd på lika varmt vatten som Tänndalssjön.

Efter paddlingen åkte vi tillbaks till stugan, städade, packade in i bilen och laddade cd-spelaren med Harry Potter-boken och åkte hem. Det var verkligen en bra idé att låna en ljudbok som hela familjen gillade och att sedan fortsätta läsa i boken på kvällarna i stugan. Tror aldrig jag har läst så mycket högt som under de två veckorna i Funäsfjällen.

Vi kommer att åka tillbaka även nästa år, för än är vi inte färdiga med det här området. Kanske vandrar vi även i Norge, men inget är helt bestämt än. Det enda som är säkert är att vi kommer att vandra igen.

Och till er som undrar över mina stickningar så lovar jag att det kommer ett inlägg snart. Har lite kvar att färdigställa innan det hamnar här på bloggen.