söndag 27 juli 2014

Funäsfjällen 2014, del1

Förra året var vi i Funäsdalen på semester och redan då lutade det åt att vi ville tillbaka. Så när maken fick möjlighet att boka billigt boende via jobbet så bokade han två veckor i en stuga åt oss.

Lördagen den 12:e juli packade vi in oss i bilen och åkte upp till Tänndalen där stugan var bokad. För att göra resan mindre tråkig hade jag lånat Harry Potter som ljudbok på biblioteket så att vi kunde lyssna på den på vägen upp. Sedan på plats i stugan hade jag med samma bok som hela familjen fortsatte att lyssna på varje kväll när jag läste. Riktigt mysigt.

Dag 1 blev det en enkel vandring. Det går bilväg upp på fjället vid Svansjökläppen. Vi hade packat med oss lunchen och gick upp på Storkläppen för att äta den.



Jag hade även packat med mina akvarellfärger, så medan maten (tortellini med torkad skinka och varma koppen) fixades målade barnen.



Eftermiddagen och kvällen tillbringades på/vid Tänndalssjön för lite fiske. Även nu var akvarellfärgerna med, men nu var det jag som lekte med dem. Maken fick flera smånapp, men ingen fisk var så stor att den var tillåten att ta upp.



Dag 2 åkte vi till Røros. Vädret skulle vara sådär och jag var lite nyfiken på den gamla gruvstaden. Vi gick längs de två huvudstråken i gamla delen. På turistbyrån såg vi en plansch med dörrar i Røros, så vi fotade egna fina dörrar. Vi gick även upp på slagghögarna där man får en fin utsikt.



Dag 3 var det dags att ta oss an en av de toppar som finns med bland de 60 toppar som man kan registrera sitt besök på. Vi åkte till Djupdalsvallen för att därifrån gå upp på Stor-Mittåkläppen 1212 möh.



På vägen upp fanns det en snöfläck där barnen byggde en miniljuslykta. Efter att ha övertalat mej tog vi den "korta", men branta vägen upp. Som vanligt intog vi lunch på toppen, denna gång var det torkad köttfärs med cous-cous som stod på menyn. Ner gick vi den rekommenderade vägen och tillbaka i Djupdalsvallen blev det välförtjänta våfflor.



Sedan blev det fiske i Mesmörtstjärnen. Inte heller här nappade det. Framåt kvällen kom det fram rejält med knott så vi avbröt och åkte tillbaka till stugan.


Det var tre dagar, så ni kan se fram emot fler inlägg om Funäsfjällen :)

Inga kommentarer: