tisdag 29 oktober 2013

The Chubby Juggler

Det hela började med att jag blev lite kär i Eddys sjal The Chubby Juggler. Hon frågade om jag ville teststicka och jag tackade ja. Tänkte att jag äntligen skulle använda mitt rosa Manos Lace som jag köpte i Vrigstad. Efter lite surfande kompletterade jag med ytteligare en färg, en brungrå. De är verkligen jättesnygga tillsammans.



Jag började sticka, och mönstret var lätt att följa om jag satt i dagsljus. De första försöken gjordes på kvällen med ganska dålig belysning vilket fick till följd att det blev en massa fel i mosstickningen. Det brungrå garnet hade dessutom nästan samma färg som mina knitpro. En himla massa omstarter blev det innan jag gav upp kvällstickningen.

Efter att ha stickat en bit blev jag mer och mer tveksam till mitt garnval. Jag tyckte inte att garnet fyllde sådär snyggt som jag sett hos Eddy och de andra teststickarna. När jag dessutom hittade ett felvarv gav jag upp och skrev till Eddy. Bästa Eddy var väldigt förstående och jag repade upp.



Jag tycker fortfarande att garnerna är jättesnygga tillsammans, men just i den här sjalen med mosstickning kom de inte till sin rätt.

I lördags var jag ju på Syfestivalen. Hos Tant Kofta hittade jag två fina nystan Angorett, samma garnkkvalitet som Eddy använt. Dessutom klappade jag lite på Eddys egna Chubby Juggler som hängde i montern.



Nu ska det bli en Chubby Juggler!!! Började igår och det fluffiga garnet fyller på ett helt annat sätt än Manos. Denna gång blir resultatet mycket mer som jag tänkt. Färgskalan blev en helt annan än den från början. Vet inte vad som hände, men orange garnnystan hoppade på mej både hos Tant Kofta och hos Magasin Duett :) Kanske har det att göra med alla höstfärgerna ute just nu.



Sticklusten som försvann med misslyckandena har också återkommit. Både fel i stickningen och en inte avklarad deadline skrämde bort sticklusten. Tur att Syfestivalen kom och gav den tillbaka. Tror att jag ska sticka lite till :)

4 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Så fint det blir tillslut!
Manos kanske vill bli en Morrígan (Ravelry)istället!?...

eddysblogg sa...

å vad roligt att läsa detta inlägg. garnet är viktigt och det ska kännas rätt =) ska bli SÅ spännande att följa ännu en chubby juggler-resa hos dig. kram eddy

metamorphosis sa...

WOho för sticklusten som kom tillbaka!

Vilket garn man använder kan verkligen påverka jättemycket! Mer än man först tror!

Manduzana stickar sa...

Roligt att du hittade "rätt" nystan till sjalen! Ibland funkar inte vissa garner till vissa mönster helt enkelt.