lördag 26 oktober 2013

Syfestivalen

Idag har jag varit på syfestivalen med bästa stickgänget, dvs mina vänner från Stickcaféet här i Norrköping. Vi var 14 st som bokat in oss på en bussresa upp för att klämma och känna på garn (och eventuellt lite annat också). Jag som lite lägligt fyllde år för en månad sedan hade ett rejält garnkonto (Tack!).

Förutom att titta och klappa på garn så träffade jag och pratade med Tant Kofta, Petra O och Miastick. Jättekul att träffa dem irl! Jag fick även proffsguidning till Gudrun Sjödéns lagerbutik. En alldeles lagom utflykt för att komma ifrån den stimmiga miljön som blir på en mässa.

Och, ja, det blev en del inköp. Hos Tant Kofta klappade jag lite på Eddys fina The Chubby Juggler och hittade två fina nystan angorett som kommer att bli perfekta till min egna Chubby Juggler. Tror att det kanske framgått här på bloggen att jag gillar regnbågar, så naturligtvis köpte jag även lite regnbågsfärger.



Hos Magasin Duett så stod jag/vi länge och valde bland alla färger. Till slut bestämde jag mej för en gråbrun och orange till en randig tröja, eventuellt en Strrrripes. Eller så stickar jag något uppifrån och ned med utgång från Tant Koftas mönster som jag brukar göra. Två nystan i grönt följde också med. Tänkte att grönt är aldrig fel. Varje nystan är ganska många meter och Miastick visade mej en tröja hon stickat som det bara gått åt två hekto till. I slutet av dagen kompletterade jag med två lila nystan. Så nu har jag säkert till två koftor/tröjor. Provade en randning genom att linda garn runt papper, ett himla bra sätt att få en snabb bild av hur garnerna beter sej tillsammans utan att behöva sticka ett prov. 

Som bilden visar handlade jag även hos Gudrun. Har tittat på den där tunikan många gånger och nu fick den följa med mej hem. 

Har haft en riktigt bra dag med härliga vänner. Träffade även på en Brodös. Oktober har verkligen bestått att möten. Först årsmöte med Broderiakademin och nu syfestivalen. Två av mina intressen har fått rejält med utrymme!

1 kommentar:

metamorphosis sa...

Åh, har du också köpt Tant Koftas regnbågskit?! Det skulle jag också vilja ha!!

Spännande med en tröja på två(?)hg bara! Låter ju för bra för att vara sant nästan! :) Spännande att se vad det blir av dina garner!