fredag 2 augusti 2013

Funäsdalen Del 2

Vår långa vandring i år utgick från Guldtur 12, Anderssjöarna runt. Vi tog bilen till en fjällparkering för att slippa den långa backen upp mot kalfjället i början. Helt klart värt de 40:- som det kostade i vägavgift. Tanken var att vi skulle gå två halvdagar. Så vi började vår tur efter lunch på onsdagen.
Middagen intogs vid raststugan Svalåtjärn. Mat: torkad lövbiff med trattkantareller, soltorkade tomater, lök och ris. Till det, ett glas rött för de vuxna och fjällvatten till barnen (och de vuxna).

Vid stugan fanns inte någon riktigt bra tältplats och när vi pratade med barnen visade det sej att de inte alls ville bo i tält. Så trots full packning med tält, sovsäckar och mat för 2 dagar så bestämde vi oss för att knata hela vägen tillbaka till lägenheten. 18 km gick vi. Rejält längdrekord för barnen lägg till att 10-åringen hade 7 kilos packning och 8-åringen 5,5 kg så riktigt tufft.

Torsdagen blev en lugn dag. Barnen och jag besökte Fjällmuséet i Funäsdalen. Som barnaktivitet hade de tunnbrödsbak. Självklart ville vi vara med så att vi kunde mumsa nybakt tunnbröd på kvällen. Gott! Kul tyckte barnen att det var, så vem vet, vi kanske får planera in ett besök hos min tremänning då hon hyrt in sej i bagarstugan för storbak :)

Efter att ha sett märken med toppar och lite surfande så skaffade vi ett konto på 60 toppar över 1000 meter. Hamrafjället hade vi redan varit uppe på så nu spanade vi in lättbestigna toppar. Svansjökläppen och Småhamrarna fick det bli. Svansjön hade vi även tänkt fiska i, men då ett åskväder verkade vara på ingång avstod vi. Det blev fiske i annan sjö i stället och inte uppe på fjället.

När vi gick till Småhamrarna passade vi på att fika i Andersbo. Vi hade passerat där tidigare, då vi gick vår långa tur, men då hade det inte öppnat för säsongen. 3 toppar hann vi i år så vi får återkomma och ta fler nästa år.

Jag är inte någon mästerfotograf, och inte hade jag systemkameran med mej heller. Men det hindrade inte mej från att försöka fota blommor ibland. Fjällnycklar, fjällstormhatt och blåklocka fångade jag på bild. Misstänker att det är Fjällnycklar i alla fall då de skulle förekomma rikligt vid Hamrafjäll och vi var just där.

Jag gillar verkligen att vara i fjällen på sommaren. Så rofyllt. Vi har som sagt redan planer på att åka till samma område nästa år. Vi får väl se hur det blir med det.