torsdag 28 juni 2012

Sommarutflykt

Idag har Stora E, Lilla E, vännen K och jag varit på utflykt till Söderköping. Vi började på en second hand och tygaffären Jofotex. För er som aldrig varit där kan jag säga att om man vill titta på tyg så kan man tillbringa lång tid där. De har allt. Stora E köpte knappögon till Sackboy som nu är färdigstickad. Jag skulle inte ha något, men av någon underlig anledning så köpte både K och jag tyg. Lika dant dessutom :)

Efter det så tog vi med picknicklunchen och gick alla trappor uppför Ramunderberget. Maken gav mej (och barnen) en present i veckan som vi invigde igår. En GPS. Idag la vi in två cachar i GPS:en innan vi åkte iväg och en av "skatterna" skulle finnas uppe på Ramunderberget. 



Vet inte hur länge vi letade utan att hitta något. Här är det lilla E och K som letar. (När vi kom hem såg jag att ingen hade hittat den efter 17 maj så det var inte vi som var korkade, utan den är nog borta.)

Ett besök i Söderköping betyder också att äta glass på Smultronstället. Men eftersom vi fortfarande var mätta efter lunchen bestämde vi oss för att leta upp den andra cachen. På vägen dit tittade vi på slussande båtar, simmande snok och konstverk i/vid Göta Kanal.





Lilla E hittade andra skatter än cachen också och trädde smultron på strå. För denna cache hittade vi.



Sedan gick det inte övertala barnen att de skulle vänta längre på glassätandet så vi gick till Smultronstället och frossade i glass.




Med hem från Söderköping följde trikåtyg till en enkel sommarklänning (när jag nu ska hinna sy den) och lite garn... Reagarn för 15:- nystanet i fin grön färg hoppade med hjälp av vännen K på mej.

En bra dag i solsken. Det här med geocaching är nog lite min grej. Jag gillar ju faktiskt orientering, eller, jag gillar att hitta kontrollerna men inte att springa. Här gäller det att hitta cacherna och ingen bryr sej om att du går, cyklar eller tar dej dit på något annat sätt. Stora E är också fast så det kommer nog att letas fler cacher nu i sommar.

5 kommentarer:

Maria Näslund sa...

Å det där tyget som är så fint :) Själv sydde jag mössor av det så nu har jag lämnat in dem på slöjdmässan å håller tummarna för att nån vill köpa dem :) Var hittar du mönster till en klänning ??? Skulle ju vara superkul att sy något annat än mössor :) Ni ser ut att ha haft en helt superhärlig dag !! Kram Maria

metamorphosis sa...

Låter som en alldeles väldigt trevlig utflykt som ni varit på! Och vilket garnkap! Och grönt dessutom!

Har aldrig testat det där med geochaching, men det låter väldigt roligt! Som ngt slag tekniskt pimpad sakletning liksom?

Elin sa...

Du gör så roliga saker med dina ungar så jag nästan blir sugen på att skaffa barn! Geocaching liksom!

Iréne JB sa...

Nämen Elin då! Kanske ska bjuda med dej nästa gång?

Pysselfarmor sa...

Vi har goda vänner som geocachar, men jag vågar inte testa för jag vet att jag kommer att "fastna" och jag har liksom inte tid med det just nu....får starta när jag blir glad och lycklig "panschis" om några år....dååååååå har jag tid med allt! Tror jag....;-))