lördag 19 maj 2012

Utomhusdag

Idag har vi haft en riktig utomhusdag tjejerna och jag. Maken arrangerar fortfarande LGT Kolmården (så han är också utomhus hela dagen). Vi började med Strövarna för Stora E, där familjerna var medbjudna.

Väl hemma fortsatte jag att skola om tomaterna. Jag har en planteringsbänk, men av någon anledning så ser det alltid ut så här när jag planterar: Gräsmattan är bäst, det gör inget att man dräller med vatten och jord.



Sedan var det dags att fjäska lite för bärbuskarna. Rensa på ogräs och gödsla lite. I år byggde jag ett litet stöd för krusbärsbusken också. En av makens cykelfälgar, några störar och skruv. Kanske inte världens mest välbyggda, men den håller förhoppningsvis ihop den här säsongen.



Så två bilder på den osminkade sanningen innan jag rensade på ogräs och la på ny jord & gödsel. Fullt med gräs, maskrosor och annat.




Efteråt ser det mycket prydligare ut:



Om man klarar av att filtrera bort ogräset i mitten kan man kanske tänka sej den sittplats som jag tänkt ska vara i mitten av bärlandet. Den blir säkert färdigt någon gång :) Det är bara det där att jag behöver bygga lite stödmur. Det syns kanske inte på bilderna, men det skiljer ca 25 - 30 cm i höjd från bakre kanten till nedre delen av rundeln.



Vet bara inte vad jag ska ha för sten. Natursten eller betongstödmur? Det lutar åt det senare, men vilken sort? Jag är hopplös när det kommer till inköp. Då stannar mina projekt. Men som sagt, något år blir det en fin rund sittplats här. Kanske med ett litet runt växt/lusthus i mitten.

3 kommentarer:

Rose Garden Malevik sa...

hoppla...här var det mkt på G :)
å missa nu inte....

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

redan 75 fina bloggar med
VÄLKOMMEN :)
Håkan

Maria sa...

Fint med trädgardsarbete. Jag har inte börjat i min ännu...

metamorphosis sa...

Åh, så härligt att få komma igång i trädgården!