lördag 12 november 2011

Yllebroderikurs

Idag har jag varit på Yllebroderikurs med Täcklebo Broderiakademis lokalförening här i Linköping/Norrköping. Kursen hölls av Elisabet Jansson, en av Örebrodöserna (lokalföreningen i Örebro). Mellan klockan 10 - 16 var vi samlade i Folkuniversitetets lokaler i Linköping. Nästan en hel dag ägnad åt broderi.

Jag vet inte om det är någon mer än jag som går igång när ni ser garner ordnade i färgordning. Helt underbart tycker jag.


Efter att ha sett en del bilder på broderier från främst Skåne, men även Jämtland & Härjedalen så fick vi en uppgift. Först skulle vi skriva 20 ord som dök upp efter bildvisningen. Sedan räknade vi tills Elisabet sa stopp. Jag hamnade på siffran 7. Det ordet plus de ord på tredje platsen ovanför respektive nedanför skulle bli våra ord. Här har jag just satt igång.


Vid lunchtid såg broderiet ut så här:


Nu är jag hemma. Broderiet är inte färdigt, men en bra bit på väg. Det ska bli ett fodral till den bok som nästan alltid är med mej på broderiträffar.


Vill ni att jag ska avslöja mina "ledord"? Får väl säga att mitt broderi är en väldigt fri tolkning av orden: Enhörning, Kransar och Elefant :) Vet inte riktigt vad som hände, men kul var det iaf.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad vackert! Är det så svårt som jag tror? Finns kurserna på någon hemsida?

Iréne JB sa...

Nja, speciellt svårt är det inte. Broderi är min grej när jag inte stickar, så jag är ju inte nybörjare.
Kursen var för oss medlemmar i Täcklebo Broderiakademi Linköping/Norrköping.
Vet att det finns kurser, men var och när vet jag inte. Googla är väl bästa sättet att få svar.

metamorphosis sa...

Vilken skoj kurs det låter som, och kreativt sätt att starta igång uppgiften!

Gillade verkligen formen/hållningen hos fågeln - den såg så härligt stolt ut!