söndag 12 september 2010

Söderköpings gästabud

Idag har stora E, lilla E och jag varit på Söderköpings gästabud. Det var första gången vi var där. Längs med kanalen fanns det en massa prova på, så tjejerna gick ut hårt med att göra var sitt halsband. Lilla E:s till vänster och stora E:s till höger.


Nästa aktivitet de valde var att måla svärd. När de var färdiga fick de ligga kvar för att torka (och så slapp vi bära på dem). Nu hade vi avverkat ca 30 meter utefter kanalen och redan hade det blivit ett ganska stort hål i plånboken. En stilla tanke fanns i huvudet om att så här kan vi inte fortsätta, för då kommer budgeten att spricka.



Måste säga att resultatet blev två stycken tjusiga svärd. De måste bara lackas för att bli mer tåliga. Färgen släppte i regnet på vägen hem.


På själva marknaden passade tjejerna på att rida ponny innan vi gick runt bland marknadsstånden. Det fanns en hel del som lockade en 5-åring och 7-åring. De hade med sina egna pengar så lite småinköp blev det. Vi åt även lite medhavd lunch.

Själv ville jag bort till Korps för att prova brickvävning. Jag har brickor hemma, men har faktiskt aldrig provat. Nu blev det inte jag som provade, utan stora E vävde en bit. Blev lite sugen på att köpa ett startkit med nu lockade svärden och Urdarteatern. Får gå in på Spångmurs hemsida och läsa mer.


Stora E fick med sej en liten bit som armband hem och ett halvt löfte om att jag ska försöka leta fram brickorna här hemma.


Tiden gick fort och hade det inte varit för regnskurarna hade vi nog varit kvar längre. Och nästa år försöker vi komma iväg igen.

1 kommentar:

drakmakerska sa...

Säg till om du behöver hjälp - jag kan gott behöva damma av mina brickor.