fredag 30 juli 2010

Småpyssel

För ett tag sedan köpte jag en hel del kardad ull för att ha att tova med. Idag blev det av. Stora E, lilla E och jag tog med ull och såpvatten ut och satte igång. Barnens vän I kom förbi så han fick också vara med och tova. Varsin liten figur blev det.

På eftermiddagen ville stora E sy så då plockade vi fram en symaskin. Eftersom hon börjar ettan i höst kommer hon att behöva ett pennfodral. Lite jeanstyg som blivit över, ett blixtlås, turkost tyg till innertyg och en bit spets blev ett stort och bra pennfodral.



Lilla E ville inte vara sämre så hon sydde på en bit tyg som blivit över. Tror det var första gången hon sydde på maskin.

Maken sa med ett leende "Stackars barn som inte får ett blixten mcqueen-pennfodral utan måste sy sitt eget". Hon är väldigt stolt över att hon kan sy på maskin även om jag också hjälpt till att sy på pennfodralet. Och ingen av oss tror att hon är det minsta ledsen över att ha ett egentillverkat pennfodral.

Nu har jag lovat att brodera hennes namn också så är det färdigt.

2 kommentarer:

My Heart sa...

Blixten och Hello kitty har ju alla, hennes är ju unikt!! Härligt när barnen vill!! Så stolt hon kommer vara.Vi har sytt lite enkelt här men mest grabbarna. Damen målar helst, hela tiden. Däremot har jag slöjdalster som trillar in på terminerna alltid kul! Kommer du ihåg när vi virkade(?) en gonk? Jag har min kvar!
Kram

Iréne JB sa...

Minns inte "Gonken" men kommer ihåg mycket annat. Har för mej att jag gillade träslöjd mest på mellanstadiet.